Erasmusviikko Suomessa

Erasmus viikko alkoi sillä, että emäntäparimme Pia ja Päivi hakivat vieraamme Helsingistä Kiasman edestä tiistai iltana.
Vieraamme olivat jo ehtineet tutustua Helsingin nähtävyyksiin päivän aikana ja heitä ihmetytti lumeton maisema. Päästimme vieraamme tutustumaan Loviisaan ja ajoissa lepäämään matkan jälkeen, jotta he olisivat valmiina tositoimiin päiväkodilla keskiviikkoaamuna.

Keskiviikkoaamuna Päivi haki vieraamme hotellin edestä ja he saapuivat päiväkodille yhdessä. Päiväkodilla järjestimme vieraille tervetulotoivotukset Nassikoiden puolella, koko talon yhteisen lauluhetken merkeissä.
Tämän jälkeen puolet vieraistamme lähtivät Nassikoiden kanssa luistelemaan ja puolet jäivät päiväkodille osallistumaan erilaisiin työpajoihin, joita olimme suunnitelleet. Teemamme oli winter wonderland, mikä oli haastava toteuttaa näin lumettomana talvena. Olimme kuitenkin varautuneet etukäteen keräämällä lunta pakkaseen. Työpajoissa muun muassa maalattiin lunta, tehtiin jäädytyskokeita, sokerimaalattiin ja ulkojumpattiin. Teimme monenlaista talvista ja yhteistä kivaa!!

Luistelun ja workshopien jälkeen Pia ja Päivi veivät vieraamme syömään ravintola Localeen. Ennen lounasta he kävivät vielä tutustumassa Loviisan nähtävyyksiin ja tässä kuvassa he ovat juuri kavunneet Kukkukivelle tähyilemään merta!

Illalla kokoonnuimme vielä aikuisten kesken historialliseen Degerby Gilleen Erasmusillallisille. Hyvää oli!

Torstaina jatkoimme päiväkodilla työpajoja puolikkaan ryhmän kanssa ja puolet lähtivät jälleen luistelemaan.

Toiminnan jälkeen tarjosimme tällä kertaa vieraillemme ruuan päiväkodilla, he pääsivät nauttimaan halutessaan suomalaista hernekeittoa, mutta toki tarjosimme myös muita vaihtoehtoja heille.

Torstai-iltana osa teistä perheistäkin osallistui harjulla järjestettyyn iltatapahtumaan, kiitos teille, kivaa oli! Me jatkoimme vielä iltaa Erasmusporukan kanssa. Veimme vieraat tutustumaan suomalaiseen saunakulttuuriin ja rohkeimmat pulahtivat jopa hyiseen mereenkin. Nautiskelijat lämmittelivät paljussa sillä aikaa.

Perjantaina teimme koko päiväkodin yhteisen retken Kungsbackan kotieläinpihalle Ilolaan. Matkaan lähdimme aamusta iloisin mielin kahden bussin kuljettamana kohti aurinkoista Kungsbackaa!

Perillä kävimme pienryhmissä tutustumassa eläimiin ja päätimme retkemme eväshetkeen nuotion ääressä. Perjantainahan me emme syöneet lounasta päiväkodilla vaan nautimme grillimakkaraa, leipää, hedelmää ja pillimehua kotieläinpihalla.

Tämä retki toimi mahtavana päätöksenä hyvin onnistuneelle erasmusviikolle Suomessa. Tässä kohtaa hyvästelimme vieraat ja lähdimme itse jatkamaan arkea päiväkodille. Kylläpä tämän jälkeen arki maistuukin!

Terveisin Rauhalan päiväkodin väki!