1. Erasmus-matka Unkariin, Paksiin 16.10. - 19.10.2018

Ensimmäisellä matkalla mukana olivat Päivi, Senni  ja Saana.

Matkamme alkoi tiistaina aurinkoisesta ja kauniista Budapestista. Kävimme  lounaalla italialaisessa ravintolassa. Kiertelimme ” hop on, hop off”-bussilla sekä kävelimme Budapestissa, mutta nähtävää jäi silti paljon.

Illalla tapasimme unkarilaiset ”emännät” Edithin ja Teran sekä muut Erasmus- ohjelmassa mukana olevat: ruotsalaiset Evan, Kristinan ja Mian, latvialaiset Ingridan ja Ginan sekä espanjalaiset Marian ja Vickyn. Turkkilaiset Erasmuslaiset  eivät valitettavasti päässeet mukaan tähän tapaamiseen. Matkustimme minibussilla 110km Budapestista Paksiin.  Matkalla Edith ja Tera  tarjosivat  jotain suolaisia maistiaisia sekä omenaa.  Perillä Paksissa majoitumme Duna-nimiseen hotelliin.

Keskiviikkona lähdimme aamupalan jälkeen kävellen vierailemaan  kolmeen Teran johtamaan päiväkotiin. Kaikissa kolmessa päiväkodissa oli ryhmissä 25 lasta iältään 3-7-vuotiaita ja kaksi työntekijää (yksi varhaishaiskasvatuksen opettaja ja yksi lastenhoitaja).

Ensimmäinen päiväkoti, Hetszinvirag, oli luontopainotteinen ja vihreät arvot omaava päiväkoti. Se saa käyttää unkarilaista "eko-tunnusta", joka vastaa meillä käytössä olevaa "vihreä lippu" -järjestelmää. Tässä päiväkodissa oli viisi ryhmää.

Toinen päiväkoti, Kishegyi, oli taidepainotteinen. Tässä päiväkodissa käytettiin paljon luonnon materiaaleja askarteluissa. Kolmas päiväkoti oli liikuntapainotteinen ja yhteistyössä Metsäkoulun kanssa. Näissä kahdessa viimeisimmässä oli molemmissa kuusi lapsiryhmää.

Kaikissa kolmessa päiväkodissa oli isot,kauniit pihat, jossa oli  monenlaisia puita , kasveja ja esim .lintutauluja, kuvia metsän eläimistä. Jokaisessa vierailemassamme päiväkodissa lapset olivat askarrelleet Erasmus –ohjelmassa mukana olleiden maiden lippuja. Lisäksi lapset olivat harjoitelleet ”good morning”- nimisen laulun , jonka he  suloisesti  ja reippaasti esittivät meille. Sain sellaisen vaikutelman , että näissä kaikissa päiväkodeissa oli positiivinen, lämmin ja hyvä ilmapiiri. Tässä kolmannessa päiväkodissa  esim. ulkoilun aikana kaikki lapset ja aikuiset kokoontuivat laulamaan yhdelle työntekijöille nimipäivä-onnittelulaulun.

Tutustuimme päiväkodin lounaskulttuuriin meille tarjotun aterian muodossa. Heillä lounaaseen kuuluu alkukeitto, pääruoka ja toisinaan myös jälkiruoka. Alkukeitto oli makea tomaattikeitto,jossa oli kirjain makarooneja (oli melko erikoinen suomalaiseen makuun). Pääruoka oli riisiä ja friteerattua kanaa sekä lisukkeena punajuurisiivuja.  Jälkiruokana oli hedelmiä.

Lounaan jälkeen vierailimme ydinvoimalan näyttelytilassa, jossa oli opastettu kierros.

Iltapäivä vietettiin kokoustilassa, jossa jokainen maa vuorollaan esitteli oman maansa varhaiskasvatusta sekä kertoivat omasta päiväkodistaan ja maansa koulutusjärjestelmästä. Oli mielenkiintoista kuulla miten missäkin toimitaan ja millaisia käytäntöjä on.

Illalla Paksin pormestari Péter Szabó vaimoineen kutsui kaikki Erasmuslaiset tervetuloillalliselle viinikellari-ravintola Fabroon. Viinikellarin omistaja, Sandor Kovacs, esitteli meille hienon ja erityislaatuisen viinikellarinsa. Saimme myös maistella siellä Fabron omia tuotteita.

Torstaina teimme retken Pecsiin. Pecs on keskiaikainen yliopistokaupunki noin 100km Paksista. Pecsissa on Zsolnayn vanha keramiikkatehdas, jonka museoon tutustuimme. Pääsimme myös seuraamaan keramiikkaesineiden viimeistelyä. Korkealla vuorella, josta näkyi  tälle tehtaalle oli kaunis kappeli. Sinne oli haudattu tehtaanjohtaja sukuhautaan. Sisällä kappelissa unkarilaiset collegat järjestivät yllätyksen meille muille Erasmuslaisille. He lauloivat todella kauniin ja koskettavan laulun. He osasivat hienosti ja moniäänisesti laulaa. Tämän jälkeen kävimme lounaalla ja katsoimme Pecsin nähtävyyksiä.

Zsolnay kulttuurikeskuksen sivuille

Perjantaina menimme Metsäkoululle. Sinne tuli päiväkodin lapsia vanhempiensa kanssa. Unkarilaiset collegat olivat keksineet Lohikäärme-tarinan, jossa jokaisen joukkueen piti suorittaa suunnistusradan tehtävät, jotta prinsessa pelastuu. Joukkueissa oli  8 lasta vanhempineen. Yksi tai kaksi Erasmuslaista oli kussakin joukkueessa. Matkalla oli liikunnallisia tehtäviä, lauluja sekä kaikki joukkueet saivat kassit joihin kerättiin maasta esim.risuja, käpyjä ym. "aarteita". Niistä joukkueet lopuksi saivat tehdä taideteokset. Vanhemmat ja lapset ottivat meidät hienosti  vastaan vaikka kaikki eivät ymmärtäneet englantia.

Lounastimme Metsäkoululla. Unkarilaiset collegat olivat valmistaneet perinneruokaa meille. Paljon oli valinnanvaraa, joten en jaksanut maistella kaikkea, mutta maistoin gulassikeittoa ja jänniä kaalikääryleitä (aika erinmakuisia kuin meillä). Jälkiruokia oli myös reilusti. Maistoin ”lumipallo”-nimistä leivosta sekä omenapiirakkaa. Oli hyviä!

Ruuan jälkeen unkarilaiset pyysivät meidät perinteiseen kansantanssiin. Ensin oltiin piirissä ja tanssittiin, välillä mentiin parettain ja paria vaihdettiin. Oli hauskaa! Kaikki olivat iloisia!

Meillä oli onnistunut Erasmus-reissu. Unkarilaiset olivat todella ystävällisiä, huolehtivaisia ja mukavia. Muutkin Erasmuslaiset olivat kivoja. Ajattelemisen aiheita tuli ja uusia ideoita joita voi käyttää työssä. Hieno reissu oli! Köszönöm! Kiitos!